James Benning američki je umjetnik politika krajolika, transcendentalist, pjesnik i matematičar slika vremena. Benning je jedan od najustrajnijih mislioca i praktičara američke filmske neoavangarde, koji u svom radu usložnjava manipejski maksimalizam strukturalnog filma s početka 1970-ih sa sistemima osobne ekozofije pokretnih slika. Benningove instalacije za kino i galerijski prostor bile su prolog desetom, siječanjskom izdanju Filmskih mutacija, ali i dolasku dugo iščekivanog autora krajem ožujka.

Za svoje prvo putovanje u Zagreb, Rijeku i Vodnjan od 30. ožujka do 4. travnja ove godine, James Benning će uprizoriti šest vizualnih formula za računanje rada vremena u seriji petlji Bez naziva (Vrijeme). Benningova velika petlja psihogeografska je mapa šest digitalnih loopova za pomno iščitavanje šest sustava promjene vremena, koje će autor otvarati dan po dan u šest različitih galerijskih ambijenata sa sudionicima cijelog ili dijela računalnog itinerarija. Program u MM centru na rasporedu je 31. ožujka u 19 sati uz besplatan ulaz.

Krajolici su funkcije vremena, a subjekti su funkcije krajolika govori Benning o svojoj politici estetike u trajanju i dokumentiranju duha prostora i vremena. Izmještena i razvedena topografija putopisa Bez naziva (Vrijeme) uključuje šest fenomena za šest funkcija vremena koje autor otvara i povezuje tijekom šestodnevnog  ininerarija za gledanje i slušanje. Lekcijsko putovanje započinjemo zagrebačkim petljama: Čitateljičinom petljom (razgovor i otvorenje 30. ožujka u 19 sati u Institutu za suvremenu umjetnost u Zagrebu), Željezničkom petljom (razgovor i otvorenje 31. ožujka u 19 sati u MM centru u Zagrebu), Petljom crteža (otvorenje 1. travnja u 19 sati u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu) i Petljom koksa (otvorenje 2. travnja u 20 sati u Greti u Zagrebu). U Rijeci Benning otvara Petlju sirovog željeza (otvorenje 3. travnja u 19 sati u Mini-art kinu), a u Vodnjanu posljednju Šumsku petlju (otvorenje 4. travnja u 19 sati u Apoteci).

Uz Benningovu procesualnu ekozofiju slika, vidjet ćemo njegov paradigmatički strukturalni 16-milimetarski film Samoubojstvo krajolika iz 1986. godine, simptomatologiju dvaju zločina čiji su protagonisti funkcije tridesetak godina udaljenih društvenih i duševnih krajolika. Filmsku kopiju prikazat ćemo 1. travnja u 20 sati u dvorani Gorgona Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu i 3. travnja u 20 sati u riječkom Art-kinu Croatia, a razgovor s autorom nakon filma vodit će Dragan Rubeša i Tanja Vrvilo.

Ovaj je vizualni itinerarij ujedno prvi dolazak i predstavljanje jednog od najutjecajnijih predstavnika američke neoavangarde, čija mapa osobnog konceptualizma povezuje žarišta vizionarskog filma i suvremene umjetnosti, fokusirajući se na konstrukciju motrišta i ekonomije pažnje. Fiksacije nadzirane stvarnosti, zaustavljeni okviri za krajolike poslije nestanka ljudi supostavljaju i ponovno uprizoruju zazornost prošlog i ovog stoljeća, od utopije do jeze. Benningov gotovo polustoljetni umjetnički arhiv obuhvaća četrdesetak 16-milimetarskih filmova snimljenih tijekom četiri desetljeća (do 2007. godine) i vjerojatno dvostruki broj digitalnih radova i serija, instalacija za kino ili druge prikazivalačke prostore koji su nastali u radosnom ubrzanju tijekom posljednih desetak godina. Benning ovu dvodijelnu strukturu radikalno individualističke povijesti filma prekida rizomatskim projektom izmještanja Dvije kolibe (Two Cabins), koji je započeo gradnjom replika šumskih koliba američkog filozofa prirode Henryja Davida Thoreaua i američkog matematičara i teroriste protiv tehnološkog društva Theodora Kaczynskog, “Unabombera”. Benning je replike izgradio od srpnja 2007. do lipnja 2008. godine na vlastitoj zemlji u šumi Sierra Nevade, opremivši ih vlastitim kopijama slika, pisanih dokumenata, replikama predmeta i biblioteke prisvojenog umjetničko-revolucionarnog kolektiva slobode. Projekt je bio u fokusu prve Benningove samostalne izložbe koja se odvijala u Kunsthausu u Grazu 2014. i Kunstvereinu u Hamburgu 2015. godine pod naslovom Dekodiranje straha (Decoding Fear).

JAMES BENNING: BEZ NAZIVA (VRIJEME)

Da sam te pitao da opišeš kretanje svjetla u snimci rijeke, vjerojatno bi rekla da sunčeva svjetlost prolazi kroz kadar tijekom sedamnaest minuta. Naravno, to nije točno. Sunce fokusira svjetlost u jednom smjeru, a kako se zemlja okreće oko svoje osi, rijeka je ta koja se kreće, a ne svjetlo. Tako ovaj snimak zapravo dokumentira koliko se zemlja okrenula (ili koliko se rijeka pomaknula) tijekom sedamnaestminutnog trajanja. (J.B.)

 

Prva petlja: od četvrtka 30. 03. 2017.

razgovor u 19:00, otvorenje u 20:00

do 07. 04. 2017.

Institut za suvremenu umjetnost

Zagreb, Trg Kralja Tomislava 20

 

Čitateljičina petlja | Reader Loop

digital, boja, zvuk, 51 min

Reader Loop je sniman u mom domu u Val Verdeu, Kaliforniji.

Bilješka: iz mog filma Readers, u nastajanju. (J.B.)

 

Druga petlja: petak, 31. 03. 2017.

ovorenje u 19:00

MM centar – SC

Zagreb, Savska 25

 

Željeznička petlja  | RR Loop

digital, boja, zvuk, 70 min

RR Loop je sniman uz željezničku prugu BNSF zapadno od Amboyja, u Kaliforniji. Iz mog filma BNSF, iz 2012. godine.

Bilješka: pruga slijedi slavnu staru autocestu Route 66. (J.B.)

 

Treća petlja: od subote, 01. 04. 2017.

otvorenje u 19:00

do 30. 04. 2017.

Muzej suvremene umjetnost

Stalni postav Zbirke u pokretu,  2 kat

Zagreb, Avenija Dubrovnik 17

 

Petlja crteža | Drawing Loop

digital, boja, zvuk, 51 min

Drawing Loop prikazuje zalazak sunca na crtežu Američkog Indijanca, crtež olovkom nađen je u dućanu jeftine robe. Iz mog filma Red Cloud, 2016.

Bilješka: crtež je kupljen u Bakersfieldu, u Kaliforniji. (J.B.)

 

Dvorana Gorgona

filmska projekcija u 20:00, razgovor u 21:30

 

Samoubojstvo krajolika | Landscape Suicide

  1. 16-mm, boja, zvuk, 92 min

 

Dva stvarna zločina razdvojena prostorno i vremenski kao dvije paradigmatične studije slučaja za svjedočanstva mjesta zločina i umjetničku forenziku američkog krajolika u kojoj se otvara i zrcali cijeli budući strukturalni rad slika Jamesa Benninga. Glas krajolicima daju izmještena sudska i zatvorska svjedočanstva, re-enactmenti sudskog svjedočenja djevojke Bernadette Protti koja je ubila školsku prijateljicu 1984. godine i zloglasnog serijskog ubojice Eda Geina trideset godina ranije. Benningova Amerika je zemlja podjednako prestravljena divljinom koju stavlja pod nadzor i disciplinarnim društvom, čiju zazornu tenziju najizravnije izražava politiku estetike Samoubojstva krajolika.

Razgovor s Jamesom Benningom nakon filma vode Dragan Rubeša i Tanja Vrvilo.

 

 

Četvrta petlja: nedjelja, 02. 04. 2017.

otvorenje u 20:00

do 07. 04. 2017.

Galerija Greta

Zagreb, Ilica 92

 

Petlja koksa | Coke Loop

digital, boja, zvuk, 58 min

Coke Loop je snimljen u Duisburgu, u njemačkoj koksari (coke kao u coal, ne cola) s rashladnim tornjem. Iz mog filma Ruhr, iz 2009. godine.

Bilješka: koks je pregrijani ugljen koji se zatim hladi vodom. (J.B.)

 

Peta petlja: ponedjeljak, 03. 04. 2017.

otvorenje u 19:00

do 07. 04. 2017.

Mini Art-kino

Rijeka, Krešimirova 2

 

Petlja sirovog željeza | Pig Iron Loop

digital, boja, zvuk, 28 min

Petlja sirovog željeza, iz mog filma Sirovo željezo iz 2010. godine snimljena je u njemačkoj čeličani u Duisburgu.

Bilješka: Sirovo željezo se dobiva u visokoj peći izgaranjem koksa i pregrijavanjem rude željeza. (J.B.)

 

Art-kino Croatia

filmska projekcija u 20:00, razgovor u 21:30

 

Samoubojstvo krajolika | Landscape Suicide

  1. 16-mm, boja, zvuk, 92 min

 

Dva stvarna zločina razdvojena prostorno i vremenski kao dvije paradigmatične studije slučaja za svjedočanstva mjesta zločina i umjetničku forenziku američkog krajolika u kojoj se otvara i zrcali cijeli budući strukturalni rad slika Jamesa Benninga. Glas krajolicima daju izmještena sudska i zatvorska svjedočanstva, re-enactmenti sudskog svjedočenja djevojke Bernadette Protti koja je ubila školsku prijateljicu 1984. godine i zloglasnog serijskog ubojice Eda Geina trideset godina ranije. Benningova Amerika je zemlja podjednako prestravljena divljinom koju stavlja pod nadzor i disciplinarnim društvom, čiju zazornu tenziju najizravnije izražava politiku estetike Samoubojstva krajolika.

Razgovor s Jamesom Benningom nakon filma vode Dragan Rubeša i Tanja Vrvilo.

 

Šesta petlja: od utorka, 04. 04. 2017.

otvorenje u 19:00

do 30. 04. 2017.

Apoteka

Vodnjan, Trgovačka – Merceria 20

 

Šumska petlja | Forest Loop

digital, zvuk, boja, 63 min

Šumska petlja je snimljena visoko u kalifornijskoj Sierra Nevadi. Iz mog filma Nightfall iz 2012. godine.

Bilješka: na visini od 8000 stopa. [2438,4 m] (J.B.)

 

Instalacije za šest prostora Bez naziva (Vrijeme) odabrao je James Benning, a program se odvija se u sklopu interdisciplinarnog projekta umjetničke organizacije Film-protufilm Serije za invizibilno kino i višegodišnjeg istraživanja Filmskih mutacija za promišljanje modusa prijenosa sustava slika, znanja i memorije filmskog dispozitiva u digitalnom dobu, kustosice Tanje Vrvilo.

 

Program je ostvaren u partnerstvu i suorganizaciji s Muzejom suvremene umjetnosti, Institutom za suvremenu umjetnost, MM centrom – Kulturom promjene Studentskog centra i Galerijom Greta u Zagrebu, Art-kinom Croatia u Rijeci te Apotekom – prostorom za suvremenu umjetnost u Vodnjanu, uz podršku Hrvatskog audiovizualnog centra (HAVC), Ministarstva kulture RH i Ureda za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba.