KRATKE SLIKE

Kratke slike pozornost posvećuju inovativnim filmskim strujanjima, prateći tokove suvremene produkcije, ali i klasičnih ostvarenja koja su ostavila neizbrisiv trag na različite svjetske kinematografije. Program je specijaliziran za kratki, umjetnički, eksperimentalni, animirani film te uz filmske projekcije, jednaku važnost pridaje filmskoj teoriji te razgovorima s autorima i filmskim stručnjacima.

Program se odvija jednom tjedno, četvrtkom, a ulaz je besplatan.

Program je strukturiran kroz četiri cjeline – Izvan fokusa, Runda kratkog, Proširena slika i Iz Kratke baze 25 FPS-a, nastavljajući i proširujući programske linije započete 2015. koje su u samo nekoliko mjeseci vratile MM centra na kartu kino prikazivačkog svijeta i stvorile prostor za cjelogodišnju prezentaciju inovativne filmske produkcije, inače rezervirane za festivalska događanja i galerijska izlaganja. Pristup selekciji filmova je autorski, a svaka programska cjelina ima svog slektora (slektore).

Programske cjeline:

IZVAN FOKUSA

Ova je cjelina posvećena je autorima i filmski školama iz različitih zemalja diljem svijeta čije stvaralaštvo prelazi okvire mainstreama u filmskom stvaralaštvu i otvara nove i nekonvencionalne puteve u razvoju kinematografije. Autori su to, pokreti i škole koji su izvršili veliki utjecaj na filmsko stvaralaštvo unutar svojih zemlja, međutim, oni sami, izvan granica svoje zemlje, i nisu toliko poznati. Stoga Izvan fokusa donosi svojevrsne mini retrospektive nepravedno zapostavljenih i, mogli bismo reći, nevidljivih velikana svjetske kinematografije.

Selektori: Štefica Bartolin, Evgeny Gusyatinsky, Erwin van’t Hart

 

RUNDA KRATKOG

Svaki umjetnik pa tako i onaj filmski stvara u okviru određene tradicije koja mu prethodi i čiji je dio. Cilj  Runde kratkog u 2018. bit će istražiti opuse pojedinih filmskih autora u kontekstu umjetničke tradicije i društvene sredine u kojoj stvaraju gradeći svojim opusom tradicije budućnosti. U ovom programu poseban naglasak bit će stavljen na njihov odnos prema povijest, kako onoj društvenoj tako i prema povijesti samog filmskog medija odnosno ključnim estetskim fazama njegova razvoja.

Namjera nam je nastaviti s istraživanjem šire slike suvremenog hrvatskog filma, preciznije njegovih kratkih formi, kroz suprotsavljanje suvremenih i starijih ostvarenja istog autora koja međusobno korespondiraju na manifestan ili skriven način. Ova suglasja istraživat ćemo ne samo na razini teme već, važnije, na razini njene obrade i strukturiranja, njenog autorskog i ideološkog pakiranja kao i specifičnosti korištenja filmskih izražajnih sredstava. Preciznije zanimat ćemo se dubinskim strukturama povijesnosti filma u kojem je ona shvaćena kao nasljedovanje i oplemenjivanje tradicije u kojoj umjetnik stvara. Pri tom će tradicija biti shvaćena kao pripovijest o mijenama medija u smislu širenja njegovih izražajnih mogućnosti.

Jedno od ključnih pitanja koje želimo istražiti jest odnos različitih generacije hrvatskih istaknutih filmaša prema vlastitoj filmskoj povijest. Koliko je njihov odnos obilježen slavljenjem ili protivljenjem određenim modelima, poetikama i idolima? Koliko je svjestan ili nesvjestan i koliko im je važan? Iz tog razloga ključni dio svakog programa bit će njihovo gostovanje na samim projekcijama te otvorene diskusije s publikom o temama koje otvaraju prikazani filmovi. Stoga će presudan dio rasprave biti posvećen analizi različitog ili komplementarnog korištenja filmskih izražajnih sredstava, a tek onda interpretaciji tematskih sličnosti ili razlika.

Kustoski model zamišljen je stoga kroz proučavanje kontinuiteta interesa i formi u opusima značajnih suvremenih autora mlađe, srednje i starije generacije. Među mlađima predvidjeli smo gostovanje nagrađivanih mladih filmašica Sonje Tarokić i Nikice Zdunić koje tek čekaju svoj dugometražni igranofilmski debi, srednju generaciju u ovom izboru predstavljaju dokumentarist Goran Dević te crtač i autor animiranih filmova Danijel Žeželj dok stariju generaciju predstavljaju eksperimentalno orijentirani umjetnici Sanja Iveković i Ivan Faktor.  Vjerujemo kako će ovaj presjek koji obuhvaća različite generacije filmskih autora, ali i različite filmske rodove kojima se koriste ponuditi zahvalnu bazu za ocrtavanje kontura jedne dosljedne filmske povijesti iznikle na dinamici postojećih tradicija i individualnog autorskih osobnosti koje u njoj stvaraju oplemenjujući je i trajno mijenjajući njeno lice. Ovdje odabranim autorima zajedničko je da su preuzeli određene tekovine, ali su ih i proširili vlastitim intervencijama i invencijama te tako osigurali mjesto u tradicijama budućnosti.

 

Selektorica programa: Višnja Vukašinović

 

PROŠIRENA SLIKA

Fokus programske cjeline Proširena slika je odnos suvremene kinematografije prema aktualnim društveno-političkim događanjima uz razgovore s različitim stručnjacima iz svijeta filozofije, sociologije te društvenog aktivizma. Cilj je programa stvaranje prostora za raspravu o aktualnim društvenim strujanjima i naglim promjenama s kojima smo svakodnevno suočeni. Naglasak je programa prvenstveno na kvalitetnom angažiranom filmskom programu koji stvara alternativni diskurs u odnosu na uobičajene filmske prakse ali i političke ideje. U programu će biti prikazani dugometražni i kratkometražni igrani i dokumentarni radovi koji na svojevrstan način propitkuju današnjicu i realnost u kojoj živimo. Njihova poveznica nije u filmskom jeziku, žanru ili stilu već u želji da se istakne određena društvena problematika.

Selektorica programa: Jelena Ostojić

 

IZ KRATKE BAZE 25 FPS-a

Kratka baza naziv je infocentra i medijateke za kratki film Udruge 25 FPS. Obuhvaća arhiv radova i publikacija posvećenih uglavnom suvremenom eksperimentalnom filmu i videu. Kroz 2016. godinu biti će prikazati najnoviji radovi iz područja inovativnog i eksperimentalnog filma i videa. Prostor za prikazivanje eksperimentalnog filma uglavnom su specijalizirani filmski festivali, muzeji, umjetničke galerije. Prikazivanje u redovnim programima rijetko je, stoga je ovaj program izuzetan doprinos vrednovanju eksperimentalnog filma.

Selektorice programa: Sanja Grbin i Marina Kožul