Međunarodni eksperimentalni film i video projekcijski su dio izložbe “Druga dimenzija“ u Galeriji SC i Kiosku. Filmski inserti u ovom programu oslanjaju se na zadane likovne smjernice izložbe (transcendentnost, oniričnost, eteričnost, duhovnost, metafizika) proširujući njene dimenzije i na područje eksperimentalnog filma. Glavne su odlike eksperimentalnog filma između ostalog i izoštrena  kreativnost, inovativnost, iznalaženje novog medijskog jezika i novih estetskih vrijednosti. Medijsko-filmska istraživanja nastala su uglavnom u prošlom stoljeću u nezavisnom aranžmanu samih autora, lišena bilo kakve komercijalne relacije te usmjerena isključivo na tematsko, van materijalno tumačenje i originalno  audio-vizualno opredjeljenje. U okviru programa prikazuju se avangardni i eksperimentalni filmski klasici, koji i sada nakon silnog protoka vremena predstavljaju seminalna umjetička djela. Autori poput Brucea Bailliea, Michaela Snowa, Ivana Faktora, Nam Jun Paika, Bastiana Clevea, Mihovila Pansinija, Tomislava Gotovca, Josipe Bubaš, Stana Brakhagea, Ivana Martinca, Željka Kipkea, Andreja Tarkovskog, Tonyja Conrada te nedavno preminuloga  Jean-Luc Godarda eminentna su i neobično  važna imena, ne samo iz užeg područja filmske umjetnosti, nego su inkorporirani  i u  povijest medijske umjetnosti, kao i u recentna umjetnička zbivanja (ovdje,  kao konstantno inspirativan faktor). U centru umjetničkog filmskog stvaralaštva navedenih autora nalazi se manipulacija stvarnim slikama uz pomoć sofisticirane montaže u kameri i dokumentarnog audio ispisa. Iz snimljenog materijala proizlaze neka pitanja koja su veoma važna u tumačenju i objašnjenju, kao i u općenitom umjetničkog stremljenju renomiranih autora.

Što je onostrano? Što leži izvan stvarnosti? Postoje li načini za različite pristupe NEvidljivom, NEstvarnom? Mogu li se vizualizirati stvari koje ne postoje u materijalnom svijetu? Može li se stvarati vizualna glazba i skladati sa svjetlom, slikama, bojama i oblicima koji nisu animirani, ali se nalaze u stvarnosti? Mogu li se stvarati slike na način na koji glazbeni skladatelji stvaraju simfonije? Poučeni smo iskustvom gledanja filmova “hollywoodskog tipa“ koji osim linearne naracije, komercijalnosti i tehnološke razvijenosti ipak ne nude konkretan i definitivan umjetnički odgovor. Autori traže nove koridore izraza za kojeg mnogi teoretičari i filmski kritičari misle kako ta vrsta istraživačkog filmskoga rada u povijesti filmske i medijske umjetnosti stoji izuzetno čvrsto i nadasve kontinuirano inspirativno. Kroz radove izvrsnih autora može se osjetiti  tendencija da se stvori nešto drugo, nešto novo, nešto osobno, nešto izvan priča i zapleta poznatih čovječanstvu od početka starogrčkih vremena kazališta i drame. Radovi umjetnika u programu nemaju nikakve međusobne sličnosti, umjetnici su skoncentrirani na stvaranje do tada NEviđenih radova,  oslanjajući se pritom na sasvim novu umjetničku praksu u potrazi za originalnošću i savršenstvom iskaza. Koliko god se razlikovali jedni od drugih dijele ipak jednu zajedničku crtu –  artističke korektnosti, nezavisne i istraživačke jedinstvenosti, tragajući istovremeno za novim medijskim ekspresijama i estetikama.

Veoma važna komponenta ovog programa je, uz naglašavanje ranije spomenutih smjernica, povijesna informacija o najvažnijim eksperimentalnim ostvarenjima,  kao i višestruka mogućnost interpretacije medijskih djela te interakcija s publikom, u jedinstvenoj prilici da se valoriziraju djela koja su obilježila suvremenu umjetnost 20. stoljeća.

Program je zbog brojnih filmskih i video klipova podijeljen u dva dijela. Prvi program (studeni 2022.) vezan je za filmski eksperiment i video, dok je drugi dio programa (prosinac 2022.) usredotočen na dugometražni umjetnički film.

Autori i naslovi filmskih i video klipova u programu:

1. dio (studeni, 2022. MM SC)

K-3 ili čisto nebo bez oblaka (1963), Mihovil Pansini
Zen za film (1965) , Nam June Paik
Detalj, Roman Opalka (1986),  Christophe Loizillon
All my life (1966), Bruce Baillie
Eumig 2, Ivan Faktor
Putovanja, Bastian Cleve
Neizbježno, Josipa Bubaš
Mothlight, Stan Brakhage
Crno crnije od crnoga, Željko Kipke
Kružnica, Tomislav Gotovac
Back and Forth, Michael Snow

2. dio (prosinac, 2022. MM SC)

Prenom Carmen, (art-video, zvuk), Jean – Luc Godard
Do posljednjeg daha (pištolj/nebo) , Jean – Luc Godard
Andrei Rublev (crno-bijeli kolor), Andrej Tarkovski
Flicker (optička poezija), Tony Conrad
Pickpocket (ples kamere), Robert Bresson
Krstarica Potemkin (likovnost avangardne drame), S. M. Eisenstein
Simfonija velegrada (dinamizam montaže), W. Ruttmann
Zahvaljujemo se na suradnji Institutu Tomislav Gotovac, Hrvatskom filmskom savezu, M-art, Kino-klubu Split