Filmski program MM centra u studenome predstavlja radove petero nagrađivanih domaćih i inozemnih autorica te dvoje Oskarovaca: Danisa Tanovića i Barbare Kopple. Nastavljamo i s novim epizodama televizijsko-filmskih serija Filmske (pri)povijesti i Up te istražujemo mogućnosti kreativnog rada s primitivnom filmskom aparaturom.

Masterclass Danisa Tanovića, dobitnika Oskara za najbolji strani film za Ničiju zemlju (2001.), dobitnika Srebrenog medvjeda na Berlinskom filmskom festivalu za Epizodu u životu berača željeza (2013.) i Smrt u Sarajevu (2016.) te 30-ak drugih prestižnih nagrada, na rasporedu je 3. 11. u 17:00. Dvostruka dobitnica Oskara Barbara Kopple najpoznatija je po dokumentarnim filmovima socijalne, radničke i aktivističke tematike. S njezinim Okrugom Harlan SAD (1976.), otvorili smo sezonu u MM centru, dok je Američki san, koji prikazujemo 9. 11. na Kratkim slikama, dobitnik Oskara za najbolji dokumentarac 1991., jedan od rijetkih novinarskih dokumenata koji, kroz pričanje tragičnih pojedinosti individualne radničke borbe, uspijeva obuhvatiti i definirati sav rat.

Friedl vom Gröller poznata je po kratkim, crno-bijelim 16 mm filmovima, uglavnom bez zvuka. U trominutnim vinjetama psihoanalitičkom pogledu kamere podvrgava članove obitelji, slučajne prolaznike, ljubavnike i poznanike. 2016. u Galeriji SC predstavljena je izložba FK – Friedl Kubelka One Is Not Enough, dok smo u MM centru prikazali 20 filmova koje je predstavila sama autorica. 23. 11. u sklopu Kratkih slika gledamo Trešnje (Kirschenzeit) iz 2013. Istoga dana na programu je film Snježni kanon (Snow Canon) Mati Diop, publici najpoznatija po glavnoj ulozi u filmu 35 čašica ruma (35 Shots of Rum) Claire Denis. Kao autorica, Diop portretira zamišljene prostore. Njezini likovi, fikcionalni i poludokumentarni, žude za lokalitetima izvan njihova dosega, ili ponekad, kao u transu, magnetski plutaju prema njima. Snježni kanon priča je o sazrijevanju inspirirana stvarnim događajima iz redateljičina života i elementima iz Stendhalove kratke priče Vanina Vanini.

30. 11. na Rundi kratkog govorimo o nuklearnim obiteljima, dok se filmovi okupljeni ovim programom pitaju: „Koliko je radioaktivna naša obiteljska jezgra i što se nalazi s druge strane dictuma obiteljskoga kohabitiranja, koje je rijetko stvar osobnoga izbora, a češće pitanje sile, pa jabuke padaju ravno ispod stabla s kojega su izrasle?“. Uz filmove Od 3 do 22 Kreše Golika i Dvoboj Katarine Zrinke Matijević, prikazujemo i filmove Danijel i Da je kuća dobra i vuk bi je imao Hane Jušić, najpoznatije i najnagrađivanije hrvatske redateljice mlađe generacije, koja je ujedno i gošća na programu.

Na rasporedu su i nove epizode dokumentarnoga eksperimenta Up, 35 Up i 42 Up, koji svakih 7 godina prati istu skupinu protagonista i donosi priču u društvu u cjelini, pravilima vladajućega sistema, o promjenama društvenih paradigmi, jednakosti šansi, klasnim odnosima, o determinizmu, o socio-ekonomskoj mobilnosti, religiji, ali i strahovima i željama, razmišljanjima o budućnosti protagonista kojoj opet, u narednim nastavcima serije, na neki način i svjedočimo.

Televizijski esej Filmske (pri)povijesti jedan je od najmonumentalnijih projekata slavnog Jeana-Luca Godarda, a sadrži kolaž isječaka iz 495 različitih filmova, 148 knjiga, romana, eseja, pjesama, 135 slikarskih djela te 93 glazbene kompozicije. Filmske (pri)povijesti u MM-u mjesto su susreta i razgovora o filmu, a 3. 11. filmska kritičarka Višnja Vukašinović razgovara s Tomislavom Šakićem i Antom Jerićem.

Majstori materijalne tradicije eksperimentalnog filmskog stvaralaštva Dianna Barrie i Richard Tuohyj, na radionici Hand and Machine (4. i 5. studenog) uvode polaznike u svijet celuloidnih manipulacija. Transformacijom analognoga montažnoga stola u DIY kontaktni printer, primijenit će se niz klasičnih tehnika i inovacija kako bi se kreirale dinamične studije forme, strukture, uzoraka,  a ujedno naučilo kako  koristiti i modificirati klasičnu filmsku tehnologiju. Filmski program u njihovoj selekciji donosi istraživanje mogućnosti kreativnoga rada s primitivnom filmskom aparaturom i poveznice između ručnoga rada i mehaničkoga stroja kroz projekciju kratkih filmova i live izvedbu 16 mm performansa.

Vidimo se!