//8. 6. 2017., 18h//

Iskustvo grada nosi sa sobom prisilnu interakciju između posvema različitih, često i suprotstavljenih sfera i svjetonazora. Filmovi ovog programa istražuju susret raznorodnih aktera i fenomena gradske stvarnosti kao i posljedice njihovog prisilnog suživota. Prostor grada u njima shvaćen je kao koloplet disparatnih elemenata koji se međusobno dovode u pitanje, a njihovim strukturiranim supostavljanjem u domeni umjetničkog,  odabrani autori ovdje ujedno postavljaju niz pitanja o tome što je čovjek u gradu i što grad može biti čovjeku. Filmovi će biti popraćeni diskusijom o konstruktivnom potencijalu interakcije različitih slojeva urbanog prostora odnosno o uzbudljivim i neizvjesnim susretima starog i novog, povlaštenog i poniženog, istog i drugačijeg što se svakodnevno odvijaju u kompleksnoj stvarnosti grada. O dinamičnom braku privatnog i javnog iskustva grada razgovaramo s umjetnikom Borisom Greinerom. Razgovor vodi filmska kritičarka Višnja Vukašinović, koja je ujedno i selektorica Runde kratkog.

Program je ujedno i dio međunarodnog projekta Actopolis.

Gledamo:

Most, r. Zlatko Sudović

Druga obala, r. Miroslav Mikuljan

Novembar, r. Boris Greiner

Generacija 0, r. Nikica Zdunić

 

Novembar

U filmu sudjeluje dvadesetak poznatih umjetnika (Vlasta Žanić, Tom Gotovac, Marjan Crtalić, Milivoj Beader, Ivan Faktor, Željko Badurina…) koji u prostoru ulice izvode kratke, usputno viđene performanse. Dokumentirano je zbivanje slijed pojedinačnih, međusobno nepovezanih, najčešće autoreferencijalnih i autocitatnih izvedbi. Tako prizor uobičajene ulične scene postaje poetičan prizor grada. Kroz pogled uličnog šetača nailazimo na likove čija ponašanja, geste ili radnje stvaraju sliku u kojoj se stvarnost začudno stapa s imaginarnim, a svakodnevica poprima atmosferu irealnog i snovitog.

Info: r. Boris Greiner, 2008., 7′

O AUTORU: Boris Greiner rođen je 1959. u Zagrebu. Autorsko djelovanje započinje 1983. Zajedno sa Stanislavom Habjanom ostvaruje niz projekata u raznim medijima (grafički materijali, proza, performansi, izložbe, akcije i eksperimentalni filmovi) u okviru dvadesetogodišnjeg konceptualnog projekta Greiner & Kropilak Mailart Office. Od 1992. sa S. Habjanom i Danijelom Žeželjem  djeluje u okviru umjetničke grupe Slipa Konfidenca. 2001. sa S. Habjanom, D. Žeželjem i B. Cvjetanovićem osniva umjetničku  radionicu Petikat. 2003. završava dvadesetogodišnji autorski projekt Greiner & Kropilak Mailart Office i otada uglavnom djeluje samostalno. Dosad je objavio sedam knjiga proze, ostvario dvadesetak samostalnih izložbi i performansa i snimio deset filmova. Profesionalno se bavi grafičkim dizajnom.

 

Generacija 0

Film prati dva adolescenta koji besciljno provode dane priželjkujući bijeg iz sive urbane sredine. Distopija urbanizma.

Info: r. Nikica Zdunić, 2014., 10′

O AUTORICI: Nikica Zdunić rođena je u Gospiću, studentica je Filmske i televizijske režije na Akademiji dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu i aktivna članica Kinokluba Zagreb.

 

Druga obala

Riječ je o filmu satkanu od stvarnih i stiliziranih vizura (uglavnom malih) zagrebačkih prosjaka i kadrova tih istih prosjaka, koje presijeca serija indiferentnih forplanova prolaznika, hladnih, objektivnih, neumoljivih, normalnih… Krupni planovi na kraju filma djeluju katarzično.

Film je posuđen iz arhiva Hrvatskog filmskog saveza.

Info: r. Miroslav Mikuljan, 1972, 9′

O AUTORU: Miroslav Mikuljan bio je poznati hrvatski filmski i televizijski redatelj i scenarist. Režirao je nekoliko dokumentarnih, kratkih i televizijskih filmova. Dugogodišnji urednik Dokumentarnog programa HTV-a, karijeru filmaša počeo je kao amater 1960-ih, snimajući u Kino klubu Zagreb, da bi 1971. prvim kratkim formama debitirao u svijetu profesionalnog filma. Iz njegova jugoslavenskog opusa pamtimo njegove filmove Radnica i oproštaj, Dobro došli u Lobor-grad, Nije daleko, Hoću živjeti te Crveni i crni.

 

Most

Sudovićeva trinaest minuta duga filmska crtica na prvi pogled graniči s formom reportaže. Autor dolazi na mjesto događaja i bilježi zatečenu situaciju – isprva u širim informacijskim planovima, zatim nešto uže, a sve bez prelažanje u retorički snažne krupne planove koji bi poslužili izdvajanju određenog aktera priče. Ispod ove izvedbene jednostavnosti koja graniči s mudrom skromnošću krije se nesvakidašnja dubina uvida u kompleksne mehanizme čovjekovog odnosa prema socijalizacijom mu nametnutim strukturama, kao i beckettovsko pitanje o količini (ne)slobode koju smo sposobni podnijeti.

Info: r. Zlatko Sudović, 1965., 13′

O AUTORU: Zlatko Sudović hrvatski je filmski redatelj. Završio je Kinematografsku školu u Zagrebu (1949). Kao dramaturg radio je u Zora-filmu i Jadran-filmu 1957. – 63. Od 1963. režirao je kratke filmove (ukupno oko 25), među kojima se izdvajaju Most (1965.) i Grad ptica u gradu ljudi (1973.). Od 1969. radio je za Televiziju Zagreb, za koju je režirao više nastavnih i obrazovnih filmova o hrvatskim književnicima (J. Kaštelan, M. Krleža, V. Parun i dr.) te zapaženu seriju Što je film? (1972. – 73.; 1985. – 87.).

*****

U međunarodnom projektu ACTOPOLIS – umjetnost djelovanja umjetnici, arhitekti, filozofi, urbanisti i aktivisti istraživali su gradski život i njegove perspektive u sedam gradova: Ankari/Mardinu, Ateni, Bukureštu, Beogradu, Oberhausenu, Sarajevu i Zagrebu.

Na koji se način gradski prostori mogu izgraditi i održati kao zajednički prostori društva i koju ulogu pritom igraju umjetnost, kultura, arhitektura, samoorganizirano djelovanje i aktivizam? Kroz materijale iz više od 45 projekata i 50 intervencija izložba predstavlja odgovore i mogućnosti za djelovanje.

Izložba u SC-u stavlja poseban naglasak na zagrebačke projekte Selme Banich, Nikole Bojića, Lightune.G, Tonke Maleković i Saše Šimprage, uz kustosicu Anu Danu Beroš.

Izložbu nadopunjava bogat popratni program i povod je za umjetničku intervenciju u javnom prostoru Studentskoga centra u Zagrebu.

ACTOPOLIS je projekt Goethe-Instituta i Urbane Künste Ruhr i provodi se u suradnji sa Studentskim centrom u Zagrebu.