//1. 2. 2017., 21h//

Deseto izdanje Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma, pod naslovom NASILJE + UTOPIJA, projicira povijesne sjenke nekih vremenu neprimjerenih razmatranja na tminu sadašnjosti. Naslov programa preuzima atomsku optiku jednog od filmskih rituala s kraja 1960-ih i početka 1970-ih godina u Japanu, tragičku slutnju gewaltopije (gewalt + utopia). Nakon prosinačkog prologa sa slikama i zvukovima  spaljenih krajolika Jamesa Benninga, program festivala supostavlja filmske utopistike Abela FerrareBéle TarraMasaa AdachijaMarca i Érica HurtadaMotohara JonouchijaKatsa Kanaija. Uz razgovore Jonathana Rosenbauma s Abelom Ferrarom i Bélom Tarrom, kustos japanskog programa Go Hirasawa priprema Skype razgovor i video poruke Masaa Adachija. Program otvara tekstura žudnje u mitopoetskom vizionarskom filmu Marca Hurtada i politika umjetnika-gladnika Masaa Adachija. Festival se održava u Rijeci i Zagrebu.

Program su pripremili članovi stalnog kustoskog kolektiva Filmskih mutacija Nicole Brenez, Go Hirasawa, Jonathan Rosenbaum i Tanja Vrvilo u suradnji s autorima. Program o raslojavanju vremena u kojem živimo, nadahnut je Agambenovim izlaganjem o suvremenicima ne samo našeg doba i onoga sada, nego i njegovih topičnih utopija u dokumentima prošlosti. Kako govoriti o politikama tijela i krajolika koje dolaze iz različitih vremena i s različitih mjesta, o evoluiranju filma u krajolike koji su povezani s figurom moći, o kojima govori posljednji filmski revolucionar-nadrealist Masao Adachi? Zaokuplja nas povijesna i estetička prisutnost tragedije i nasilje tragičke ironije u vremenu od poslije, revolucije u individualnoj svakodnevici, situacije prodora i ubrzanja na prolaznim mjestima bez budućnosti.

 

U sklopu programa Filmskih mutacija u MM centru, 1. veljače u 21h gledamo:

Najava Gewaltopije | ゲバルトピア予告 Gewaltopia yokokuhen | Gewaltopia Trailer, Motoharu Jonouchi

Seksualna igra | 性遊戯 Sei yugi | Sex Game, Masao Adachi

Video poruka Masaa Adachija

 

Očekuje nas pink film Seksualna igra japanskog filmaša-aktivista, pisca i mislioca Masaa Adachija, u kojem se na neočekivane načine isprepliću seks i radikalna politika. Snimljen iza barikada studentske okupacije na redateljevu bivšem sveučilištu (Nihon University College of Art), film propituje značenje radikalizma u zeitgeistu japanskih 1960-ih. U Najavi Gewaltopije riječ je o kratkom filmu neo-dadaiste Motohara Jonouchija, koji naslovom predviđa misterij nestanka u ravnodušju te na svoj način daje epilog pobune.

 

Najava Gewaltopije | ゲバルトピア予告 Gewaltopia yokokuhen | Gewaltopia Trailer, Motoharu Jonouchi

Naslov Najava Gewaltopije ima dvostruko značenje u japanskom GewaltpiaTrailer4 jpg
jeziku, riječ yokoku može znači trailer, kratki promotivni
montažni film kojim se najavljuje novi film, ali može značiti i predskazanje, proroštvo budućnosti kao gewaltopije (nasilja + utopije). Motoharu Jonouchi je autor serije filmova o gewaltopiji među kojima je i filmski performans o stanici Shinjuku koja nestaje u najneočekivanijem trenutku u podzemlju, kao i umjetničko-političkoj zajednici koja nakon pobune 1968. odlazi u underground. Tragičnom ironijom ovaj trailer kompilira simboličke scene studentske pobune, aktualnih aktivističkih pokreta i nerede pokraj stanice Shinjuku, montirajući slike devastiranih sveučilišnih prostora, ruševina, interventne policije sa štitovima, plinskih granata, grafita stvarajući dokaz očigledne fizičke stvarnosti za formativne promjene mjesta nasilja i utopije. Go Hirasawa ističe da je ova serija primjer najčišćeg istraživanja što znači dokumentirati umjetničko-politički pokret za filmsku teoriju i ontologiju.

Info: r. M. Jonouchi, Nihon University Cinema Club, 1969., 13′, 16-mm, c/b, zvuk

 

Seksualna igra | 性遊戯 Sei yugi | Sex Game, Masao Adachi

sexgame2Seks i radikalna politika isprepleću se u pink filmu Masaa Adachija, koji proizlazi iz japanskog Zeitgeista 1960-ih. Snimljen iza barikada studentske okupacije na redateljevu bivšem sveučilištu (Nihon University College of Art), film propituje značenje radikalizma. Nakon sudjelovanja u studentskim protestima, Masao Adachi se nekoliko godina kasnije vraća na svoje sveučilište kako bi snimio fikcijski film s onu stranu barikada aktualne studentske okupacije. Studentsku aktivisticu silovala su na kampusu tri mladića. Međutim, kada se jedan od njih zaljubi u nju, ona ga pozove da joj se pridruži u eksperimentu stvarnog radikalizma. Inkorporirajući dokumentarne snimke studentskih prosvjeda i performanse na ulici s izvođačima vodećih japanskih grupa za avangardno kazalište i ples – Teatra situacija i Ankoku Butoha, film oslikava japanski duh vremena 1960-ih. Ovaj Adachijev kontroverzni četvrti ružičasti film s Wakamatsu Produkcijom isprepliće seks i radikalnu politiku kao dva izražajna oblika na neočekivane načine.

Info: r. M. Adachi, 1969., 75′, 16-mm, digital, c/b zvuk

 

Program Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma organizira umjetnička organizacija Film-protufilm. Program u MM centru plod je suradnje sa Studentskim centrom – Kulturom promjene SC.