//9. 2. 2017., 20:00//

U četvrtak 9. veljače, nakon predavanja Amrita Gangara o konceptu i osnovnim obilježjima umjetničke prakse Cinema Prayoga, gledamo filmove trojice suvremenih indijskih autora:

Nastavit će se (To be continued / Kramasha), r. Amit Dutta

I tako dalje (Et cetera), r. Ashish Avikunthak

Sebični svijet (Egotic World / Unmathbhudham Jagath), r. Vipin Vijay

 

Cinema Prayoga (ili Cinema of Prayoga) konceptualni je okvir koji povijest eksperimentalnog indijskog filma locira unutar drevne i predmoderne tradicije inovacije, prayoge. Cinema prayoga teorija je filmske prakse koja izaziva dominantne forme filmskog izražavanja u suvremenoj Indiji, uključujući sveprisutni suvremeni Bollywood kao i  realizam indijskog novog vala.

Cinema  Prayoga slavi filmski jezik koji je duboko ukorijenjen u polifoniji indijske filozofije i kulturne imaginacije. On nastoji preoblikovati opće prihvaćeno shvaćanje eksperimentalnog i avangardnog u indijskom filmu koristeći termin prayoga iz indijske filozofske misli. Etimološki, termin prayoga u sanskrtu odnosi se na teoriju o praksi koja naglašava potencijal bilo koje vrste kontemplacije – ritualističke, poetičke, mističke, estetske, magijske, mitološke, fizičke ili alkemijske. Na filmu, riječ je o praksi propitivanja koja je osmišljena kao potraga za kontinuiranim procesom u prostoru i vremenu. To je kinematografija koja, u suprotnosti s idejom mainstreama u ostatku svijeta, koristi indijsku glazbu, poeziju, mitologiju i izvedbu kako bi preispitala odnos između njihovog statusa  filmskog teksta i fikcionalanog razvoja njihova subjekta.

Nastavit će se (To be continued / Kramasha), Amit Dutta

Asketske šetnje uskim uličicama sela dok obitelj još uvijek spava. U tom poluuspavanom stanju, autor sanja o povijesti sela koja se isprepliće mitovima, folklorom i činjenicama.

„Kratki film redatelja Amita Dutte proizvodi, osim trajanja, osvježavajuće prostorno okruženje u kojem se odvija igra između svjesnog i nesvjesnog. Film postaje tkanje sjećanja, vremena i prostora te nastoji sačuvati misteriju kinematografije, kakva je ona bila. Kramasha je od strane filmskih kritičara Senses of Cinema izglasan kao jedan od najboljih filmova iz 2007. U jednom intervjuu, Amit Dutta kaže: Poput Prousta, možemo se prisjetiti svog djetinjstva, i to će sjećanje na djetinjstvo biti istinitije i čišće od stvarnog djetinjstva. To je ono što me zanima – čisto sjećanje.“ Amrit Gangar

Info: r. A. Dutta, 22′, 2007., IND, hindski jezik s engleskim titlovima

O AUTORU:

Amit Dutta jedan je od najvažnijih suvremenih indijskih autora eksperimentalnog filma, a odlikuje ga jedinstveni stil duboko ukorijenjen u indijskoj teoriji estetike i osobnog simbolizma. Polazišne teme njegovih filmova najčešće su povijest umjetnosti, etnologija i antropologija te kulturno naslijeđe zabilježeno kroz kinematografiju.

 

Sebični svijet (Egotic World / Unmathbhudham Jagath), Vipin Vijay

Sebični svijet intenzivno istražuje kinematografsku apstrakciju u vremenu i prostoru, čak i kad koristi glumce. Film se bazira na duboko nenarativnoj Yogi i Advaita Vedanti, tekstovima iz Yoge Vasisthe, a predstavljen je kroz diskurs čuvenih mudraca Vasisthe i princa Rame dok je u stanju mladenačke nepristranosti. Yoga Vasistha najduži je tekst na sanskrtu nakon Mahabharate i Ramayane.

Film osuvremenjuje i sekularizira tekst o sedamnaestogodišnjem mladiću koji je zarobljen u svom domu. On bježi iz Zonefora doživljavajući tri dana savršene slobode i blaženstva, vraćajući se svom boravištu četvrti dan, kada se pronađe izdignut nad svjetovnim užicima te odbija slobodu i postiže sushupti avastha (dubok san). Ostatak likova koji se oko njega kreću proizvode vremensko-prostorne orijentire.“ Amrit Gangar

Info: r. 30 ‘, 2000., IND

O AUTORU:

U stvaralaštvu Vipina Vijayja svi su filmski žanrovi stopljeni u jedan – eksperimentalni, igrani, dokumentarni… Njegovi se filmovi bave tokom misli i slika, tranzicijama i transformacijama. 2015. na filmskom festivalu u Obernahusenu, jednom od najstarijih i najvažnijih svjetskih festivala kratkometražnog filma, predstavljena je retrospektiva njegovih radova.

 

I tako dalje (Et cetera), Ashish Avikunthak

„Kratki film redatelja Ashisha Avikunthaka tetralog je nastao iz četiri odvojena filma, tematski koherentna preko svjesnog povezivanja i istraživanja u prirodi. Oni pokušavaju ispitati različite razine na kojima funkcionira realitet ljudske egzistencije. Et cetera je pokušaj angažiranja s realnim vremenom, s činjenicom da su to pojedini snimci, neuređeni i needitirani filmovi. Za Avikunthaka, u kontekstu temporalnog iskustva, to su najlinearniji, najčišći filmski narativi. Gotovo kao da „reže“ vrijeme na komade u ovim filmovima.“ Amrit Gangar

Info: r. A. Avikunthak, 32′, 1997., IND, bez dijaloga

O AUTORU:

Ashish Avikunthak predaje film i nove medije na Sveučilištu Rhode Island, filmove snima od 90-ih, a prikazani su na brojnim festivalima diljem svijeta (Locarno Film Festival, International Film Festival Rotterdam, Tate Modern…).

 

Nakon filmova održat će se Q&A.